søndag 19. september 2010

Ribsskogs skriveferdigheter

Den første saken vi tar opp her på johncons-KRITIKK er Ribsskogs skriveferdigheter. Alle som har lest bloggen hans vet at han har en veldig særegen stil som trygt kan sies å være en rak motsetning av det man lærer i norsktimene på skolen. Her er et utdrag fra et innlegg han skrev i går.

Grunnen til at jeg skriver uten skrivefeil osv., (eller prøver).

Det er fordi at jeg har fått kjeft om det, i kommentarer.

Det er folk som hakker på en, for den minste ting, som man skriver feil, på nettet.

Så derfor har det blitt sånn, at jeg prøver å skrive riktig norsk da.


Her er det mye å ta tak i. Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg mestrer det norske språket og dets rettskrivingsregler perfekt, men selv en førsteklassing ser at dette er galt. Det første man legger merke til er selvsagt hvordan han hopper to linjer nedover for hver nye setning, noe som gjør hver setning til et lite avsnitt. Dette er ikke bare i strid med reglene, men det ser også veldig rotete og usystematisk ut.

Det neste vi kan se på er hvordan han avslutter den første setningen før den egentlig er ferdig, og i stedet starter på en helt ny setning for å fullføre den. Dette er et fenomen jeg aldri har vært borti før, men Ribsskog gjør det ofte. Det er veldig irriterende å lese en tekst som er delt opp slik, og jeg sliter virkelig med å finne en logisk forklaring på hvorfor han gjør det.

Så har vi de klassiske kommareglene. Disse er det mange som sliter med, og jeg kan ikke si jeg har full kontroll over dem selv. Ribsskog ser ut til å være litt for glad i dette tegnet, da samtlige komma i de fire linjene ovenfor er overflødige. Det ene kommaet som burde ha vært der ble byttet ut med et punktum og to linjeskift.

Dette er de groveste feilene han gjør, men det finnes også en del småting å hakke på. For eksempel unødvendig bruk av ordene som, og at, men dette er ikke direkte feil. Den siste setningen er også unødvendig, da den bare gjentar det han har sagt tidligere. Det eneste jeg vil rose han for er at ingen av ordene er stavet feil.

Jeg velger å avslutte dette innlegget med mitt forslag til hvordan han burde ha skrevet disse linjene.

Jeg har fått en del kritikk i kommentarfeltet for å skrive feil, så jeg prøver så godt jeg kan å skrive riktig norsk. På nettet er det folk som hakker på en for den minste ting man skriver feil.

~ Kritisøren

2 kommentarer:

  1. Nå skal det ikke være stor N.

    I ordet "Norsk" da.

    Men men.

    Kanskje det blir noe ut av denne kritiske bloggen allikevel

    Vi får se hva som skjer.

    Vi får se.

    SvarSlett
  2. Etter litt grundig detektivarbeid kan jeg bekrefte at du har rett, så her må jeg bare legge meg flat for kritikken og redigere innlegget mitt.

    Takk for at du leser johncons-KRITKK!

    ~ Kritisøren

    SvarSlett