tirsdag 21. september 2010

Publisering av private eposter og meldinger

I introduksjonsinnlegget nevnte jeg at Ribsskog publiserer alt av private eposter og samtaler han mottar, og det tok ikke lang tid før vi fikk et eksempel på dette heller. Nemlig i går, da han hadde en Facebook-samtale med en slektning i Sveits. Vedkommende fant ut av dette og ble selvsagt ikke glad. Han ber naturligvis Ribsskog om å fjerne det han har publisert, men Ribsskog viser null forståelse for at dette er galt.

"Han tidligere fille-onkelen min, Reto Savoldelli, han hadde visst problem med det, at jeg skrev om Facebook-samtalene våre, på bloggen."

Forståelig nok. Samtalen var ment å være privat og ikke for hele verden. Selve poenget med private meldinger på nettsteder som Facebook er at det kun er mottageren som skal se dem. Å publisere dem på nettsteder som er tilgjengelig for hele verden strider imot personvernloven. Hadde jeg vært Savoldelli, ville jeg anmeldt Ribsskog for dette. Dette er faktisk et lovbrudd, i motsetning til det Ribsskog sender anmeldelser om.

"Han prater om 'privacy'.

Men jeg mener det, at vi hadde jo ikke noe privat forhold vi.

Vi sa jo bare 'hei', til hverandre, en gang på 70-tallet og en gang på 80-tallet."


Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Det han mener med privacy her er selvfølgelig at samtalen var ment å være privat, som nevnt ovenfor.

"Da jeg var sånn fem år og 17 år gammel da.

Så dette her syntes jeg var feige greier.

Skal man ha samtaler med tidligere fille-onkler, som ikke tåler offentlighetens lys da?

Nei, det synes jeg blir litt for klamt, isåfall.

Så sånn er det."


Feigt? Virkelig? Savoldelli sender disse meldingene i fortrolighet om at de forblir private; Ribsskog er såpass frekk at han publiserer dem på bloggen sin, og når Savoldelli forståelig nok klager på dette så mener altså Ribsskog at han er feig. Hvorvidt samtalene tåler offentlighetens lys eller ikke er irrelevant, siden de aldri var tilegnet offentligheten. Her viser Ribsskog null respekt både for loven og privatlivet til Savoldelli, og jeg vil oppfordre alle som får sine private eposter eller meldinger publisert av Ribsskog om å anmelde han for dette.

"Og dette er jo mine private Facebook-samtaler, så de kan jeg poste om på min blogg, hvis jeg ønsker det.

Jeg ser ikke noe galt i det, egentlig.

Men men, hvis folk har noe å skjule så."


Det er ikke bare dine private Facebook-samtaler, men også Savoldelli sine, og da kreves hans samtykke før noe som helst av det skal publiseres noe sted. Det er ikke snakk om hvorvidt folk har noe å skjule eller ei, og hvis du virkelig ikke ser noe galt i det så har du ingen respekt og forståelse for loven og folks privatliv.

Til slutt vil jeg igjen oppfordre folk som får private eposter og meldinger publisert av Ribsskog om å anmelde han for dette.

~ Kritisøren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar