onsdag 22. september 2010

Ribsskog prøver å lure seg unna en regning

For et par måneder siden bestilte Ribsskog et gammelt radioprogram på CD fra NRK, og det var selvsagt ikke gratis. Regningen betalte han ikke, og for to dager siden fikk han purring, noe som resulterte i at han sendte en ganske drøy epost til NRK hvor han kommer med flere mildt sagt uvanlige grunner til at han ikke vil betale. La oss gå gjennom eposten.

"som jeg skriver i e-posten som jeg videresender, så har jo to klager på NRK, som ikke har blitt behandlet.

Det kan tenkes at jeg får erstatning fra NRK, grunnet dette, siden jeg er i slekt med de som har blitt tullet med av dere.

Så da tenker jeg sånn, at da burde man vente, til disse klagene er behandlet, sånn at jeg kan trekke fra den fakturaen, på erstatningsbeløpet."


Nå orker jeg ikke å finne frem disse klagene, men i tyspik Ribsskog-stil dreier deg seg selvsagt bare om filleting, så sjansene for at han får noen som helst erstatning er mindre enn å få sju rette i lotto. Dette er uansett irrelevant, da regninger selvsagt skal betales uansett.

"Dessuten, så er dette for radio-programmer, som mine slektninger, (Asbjørn Dørumsgaard osv.), har hjulpet NRK å lage.

Så derfor burde ikke NRK kreve betalt for dette, siden mine slektninger har hjulpet NRK, så skylder NRK egentlig min familie/slekt en tjeneste da."


NRK skylder ikke din familie noe som helst for dette, da vedkommende som laget det garantert fikk betalt dengang, så sant han ikke gjorde det gratis. Samfunnet fungerer heller ikke slik at slektninger har krav på ting gratis. I noen tilfeller kan man få en liten rabatt, men her er det uansett snakk om en nokså fjern slektning, så her er det bare å betale regninga.

"Dessuten er det tradisjon, i min familie, for å ikke betale regninger til NRK, av en eller annen grunn.

Min far betalte aldri NRK-avgifta.

Så da føler jeg meg litt som en dumming, hvis jeg må betale regninger fra NRK.

Det kan ikke være riktig, at folk skal behøve å føle seg som dumminger, bare på grunn av noen regninger, fra NRK.

Så da mener jeg at jeg har sedvane-retten på mine side, og at jeg derfor slipper å betale regninger, fra NRK."


Det er her det blir skikkelig drøyt. At faren ikke betalte NRK-avgifta får være hans sak, og det betyr ikke at du er nødt til å følge den tradisjonen. Dessuten er ikke dette snakk om en avgift, men en betaling for et produkt du har kjøpt, så dette kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Og nei, det er ikke riktig at folk skal behøve å føle seg som dumminger på grunn av regninger fra NRK, men her er også grunnlaget for å føle seg som en dumming det stikk motsatte av hva det burde være. Det du burde føle deg som en dumming for her er at du prøver å lure deg unna en regning ved å skylde på en tradisjon om å ikke betale regninger. Du kan jo prøve deg på det samme med husleia og strømmen og se hvordan det går. Jeg vil dermed anbefale at du betaler denne regningen, og at du leser litt mer om sedvaneretten, for den kommer ikke til å hjelpe deg her.

~ Kritisøren

1 kommentar:

  1. Hei,


    Jeg, (Erik Ribsskog aka. johncons), er moderator på denne kommentarfunksjonen.

    Hvis jeg i tillegg skal kommentere/diskutere her, så får jeg en dobbeltrolle, vil jeg si, og det er egentlig ikke så ryddig, mener jeg.

    Derfor finner jeg det mest fornuftig å slutte, å skrive i kommentarfeltet, bl.a. fordi jeg finner det stressende og konfliktfylt, å ha en slik dobbeltrolle.

    (Jeg synes også at denne kommentarfunksjonen er lite velegnet til å chatte eller ha debatt i).

    Men hvis noen vil stille meg spørsmål, så kan de eventuelt sende meg e-post, til eribsskog@gmail.com

    Håper dette er i orden!

    Med johncons-blogg hilsen

    Erik Ribsskog

    PS.

    Mer om hvordan kommentarene på johncons-blogg blir moderert, i denne linken:

    http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/01/debattforum.html

    SvarSlett